Voorbijgangersblik
Vrijdagmiddag bezocht ik bij de galerie Reflex Amsterdam de expositie van Daidō Moriyama (1938), rauwe snapshots uit het begin van de jaren zeventig in New York. Hij noemde zijn perspectief de 'voorbijgangersblik', die ik bij dezen ook tot mijn perspectief bestempel. Deze blik moet niet met onverschilligheid geassocieerd worden, de voorbijgangersblik is de blik van de verzamelaar. Een week ervoor had ik in Het Parool een interview gelezen met de interim-president van Venezuela, Juan Guaidó. Hij raadt Nederlanders aan niet in Venezuela te investeren noch om naar zijn land te komen: 'Je kunt komen, maar begrijp dan wel dat we in een tragedie leven op dit moment.' In het voorbijgaan tragedies verzamelen, groot en klein.
Na de expositie zag ik in het voorbijgaan haar- en zonnestudio Stendhal. In Over de liefde (1822) schrijft Stendhal onder het kopje 'Over blikken': 'Blikken vormen het grote wapen van ingetogen behaagzucht. Een vrouw kan met een blik alles zeggen en toch kan zij een blik altijd ontkennen, want hij kan niet letterlijk worden herhaald.' Als de waarheid er is, dan flitst zij voorbij.
Reacties
Een reactie posten